2009. szeptember 25., péntek

Hímzés varrással karöltve, avagy egy kézimunkatáska története


Igen, róla lesz szó, mert végre elkészültem vele, ami nem kis erőfeszítésembe telt. Az eredmény viszont mindenért kárpótol! :-)

Az ihletet és a leírást tulajdonképpen Bucillának köszönhetem, amit meg is találhattok az xszemes.hu oldalon, de ha már ígétem, leírom, hogy én hogyan csináltam. Készüljetek fel, hogy hosszú lesz és nem csak a bejegyzés, de maga az elkészítés is, mert rengeteg kézi öltést tartalmaz.

Elsőként célszerű meghatározni, hogy mekkora táskát szeretnénk, és ehhez kiválasztani a kihímzendő mintát, ha ezt a lépést ki szeretnénk hagyni, akkor csak a megfelelő anyagokat kell kiválasztani, máris jelentősen lecsökken az elkészítéshez szükséges idő. (El tudnám képzelni ugyanezt mondjuk zsenília technikával egy kis átbújtatással ötvözve.) Ha kész a borítónak szánt anyag, akkor ugyanekkor mértetű rávasalható közbélést szabunk ki és sütőpapíron keresztül rávasaljuk a hímzést a közbélésre.

Így néz ki a rávasalás után. Ezt követően átvasaljuk egyszer úgy is, hogy a közbélés másik oldalára ráhelyezzük a táska belsejének szánt anyagot.


És már készen vagyunk a szendvicssel, amit le kell tűzni... ehhez néhány helyen rögzítsük egymáshoz gombostűvel néhány helyen a három réteg anyagot.



A tűzésben a felsőanyagtovábbító talp nekem nagy segítségemre van, mert egyenletesen varr össze sok-sok réteget is. Nagyon hasznos találmány és szerintem szinte minden varrógépre felszerelhető, megéri a beruházás, ha eredetileg nem építették ezt be a varrógépünkbe.



Itt pedig már munka közben láthatjuk, kb. talpszélességnyi távolságban tűztem le a hímzés mellett, aztán pedig körben az anyag szélén is. Amikor készen vagyunk a tűzéssel, egy kis igazítás következik, egyforma méretűre vágjuk a szendivcsünket - vágólap, vonalzó és körkés segítségével a legegyszerűbb ezt megtenni, de dolgozhatunk nyugodtan ollóval is, ezek nincsenek otthon.

Tűzés után így fest.

Csinosítás közben.



Az igazítás után én általában el szoktam dolgozni az anyag szélét a biztonság kedvéért, overlock öltés hiányában a cikk-cakk is bőven megteszi. Ha ez kész, jöhet a köbeszegés ferdepánttal - én saját készítésű ferdepántot használtam, annak a felvarrását mutatom itt a képeken, ami egyébként elég hosszadalmas művelet, mivel nem lehet nélkülözni a kézi öltéseket. Tehát színt színre fordítva feltűzzük körben a ferdepántot és talpszélességnyi távolsággal összevarrjuk a rétegeket.

Itt már rávarrtam kívülről a pántot, ezt követően belül kell szépen visszahajtva gombostűzni és kézzel, rejtett öltésekkel rávarrni.


Ha ez is megvan, jöhetnek a belső apróságok, mint a zárópánt, tűpárna, ollótartó, rámatartó. Én két zárópántot készítettem, de mérettől függően egy is elég lehet. A zárópánthoz kiszabunk 2x/4x egy 6x13cm-es anyagot egy tetszőleges színből, ami illik az összeállításhoz, majd rávasalható közbéléssel ebből/ezekből is szendivecset készítünk, körben letűzzük, beszegjük, végén pedig a tűzésnél behajtjuk és a széleken 2-3mm sávban ismét letűzzük (én ehhez a vakvarró talpat használom) és gomblyukat varrunk rá.



Ha egy pántot készítünk, akkor azt középen helyezzük el, ha kettőt, akkor azt a táska szélétől arányosan varrjuk fel rejtett kézi öltésekkel a hátoldal belsejéhez. A gombot kívülre majd csak a végén célszerű felvarrni, amikor már készen van az egész és nem zavarja a varrást.

Tűpárnából is kettőt készítettem, az egyik a jobb oldali zsebre, míg a másik a bal oldali rámvédőre került. Ehhez nagymama virágoskertjéből szedtem egy-egy virágot, tehát leszabtam egy hatszögformát és vliezzel együtt összevarrtam a széleket a hátulján. No ehhez elfeljtettem fotót készíteni, de egy rendkívül jó leírást itt találhattok, hogyan kell akár az egész kertet elkészíteni. A kész hatszögeket rejtett kézi öltésekkel applikáltam a zsebre illetve a rámvédőre.

Az ollótokhoz szükséges egy 14,5x5,5 cm széles anyag, amit félbehajtottam, egy oldalát szabadon hagyva összevarttam, kifordítottam és amikor a zseb elkészült, rávarrtam. Az ollótartó pánthoz egy 9x4 cm-es csíkot hosszában félbehajtunk és összevarrjuk, majd kifordítjuk. A varrásvonal mentén lesimítjuk és gőzzel levasaljuk, akkor egy pántot kapunk, aminek a két végéből 1-1 centit behajtunk és levarrjuk. Egyik végére patentot varrunk, a másik végét pedig majd a zsebhez erősítjük, természetesen a zsebre kerül fel a patent másik fele is.

Itt már a kész zseb látható, én így rendeztem el a tartócskákat rajta. A ceruzatartóhoz 10 cm 2,5 centis gumit használtam, amit néhány helyen levarttam, ettől lett ilyen hurkás, a szélességet is magunknak lehet beszbályozni.

A rámatartó ugyanúgy készül, mint az ollótartó patentos pántja, csak ezt 13 cm hosszú anyagból készítjük, és a patent mindkét felét a pántra varrjuk rá. Ha felvarrtuk a patentokat, jöhetnek megint a kézi öltések, őt is azzal erősítettem a táska bal oldalára, itt összekapcsolt állapotban látható.


Az apróságokkal meg is volnánk, most jönnek a zsebek. A jobb oldali cipzáros zsebhez akkora anyagot vágunk le, amekkora zsebet szeretnénk, plusz 1,5 cm varrászélesség. Én ezt is szendvicseltem és sorvezetővel négyzethálósan letűztem, majd ezt is körbeszegtem.
A rámatakaró is ugyanígy készült, szendvics, aztán négyzethálósítás és elszegés, erre viszont került három szabad oldalán ferdepánt is. A ferdepántozás után rávarrtam a tűpárnát a belső oldalára, majd egy zsebet a mintaívek részére a külső oldalára, ahol egyszerűen behajtottam az anyagot és rávarrtam a rámatakaróra. Amikor ezzel is megvoltam, jöhettek a gomblyukak. A gomblyukak elészültével pedig hozzávarrtam a tásak bal oldalához.

A négyzethálózás (sorvezető használat, én nagyon élveztem).

Letűzés a sarkoknál.
Tűpárna.

Gombozva, felvarrva.

Ezzel az oldallal el is készültünk, mert bevarrva a rámatartó és a védője is, aminek a gombolása is megoldódott.

Következik a jobb oldal, felvarrjuk a kellékeket tetszőleges elrendezésben, ide jöhet az ollótartó, egy tűpárna és a ceruzatartó. Amint ezek megvannak, bevarrjuk a cipzárt is - ez egy pofonegyszerű művelet ebben az esetben. Fogjuk a zsebet, amire már mindent rávarrtunk, amit szerettünk volna, illetve gombostűvel körben letűztük a visszahajtani kívánt részeket mind a négy oldalon, és egy megfelelő hosszúságú cipzárt (ha hosszabb, nyugodtan le lehet vágni, én is azt tettem). A cipzárt és a zsebet színükkel egymás felé fordítjuk és gombotűvel ezt is feltűzzük, a cipzárvarró talp segítségével pedig végigvarrjuk a zsebet. (Most már bánom, hogy erről nem készítettem képeket, de annyira adta magát a dolog és késő is volt tegnap este...)


Ezek azért hátha segítenek valamit, bár nem a legjobbak.
Amikor hozzávarrtam a cipzár felét a zsebhez, akkor szétnyitom a cipzát és szintén színt színre fordítve betűzöm a táskához a cipzár másik felét is és szépen végigvarrom. Ezzel meg is volnánk, ha hosszabb volt a cipzár, most már le lehet vágni a zseb végénél.
Most a már a zseb rávarrása következik, először is hozzátűzzük gombostűvel a táskához, majd szépen körben rávarrjuk. Ha elvágtuk a cizárt, annál a végénél néhányszor átmehetünk cikk-cakk öltéssel a végén, így nem fog kibomlani és már készen is vagyunk, amint felvarrtuk a külsejére a gombokat.








Örömteli alkotó perceket/órákat kívánok hozzá, és ha kérdésetek van, írjatok nyugodtan.


24 gondolat:

Dora írta...

Én láttam élőben is, igaz nem teljesen készen még! Nagyon jó lett!
Az a kockázás pl nagyon tetszett :)

Névtelen írta...

Nagyon jó lett! és szívesen megnézném élőben is :) Remélem hamarosan sikerül...

KicsiKató írta...

Nekem évekkel ezelőtt a Bucilla tartó nyomán elkészült borzadvány volt az első "kreatív" varrományom:)))

Nagyon klassz a tutorial és az külön tetszik, hogy a hímzés színei passzolnak ahhoz a gyönyörű anyaghoz. Melyik volt előbb, a hímzés vagy az anyaghoz kerested a megfelelő fonalat?

Szép napot:)

Kató

Tündérke írta...

Fú, nagyon szép lett, és tök jó a leírás is :-)

KicsiKató írta...

Jajj, de vicces, most látom csak, hogy ott az én szütyőm is az xszemesen:))) Nem is tudtam:)))

Zsófi írta...

Asztapaszta! Szuper lett! És köszi az aprólékos leírást!:)

mariah írta...

Hűűűűűűűűű de jó lett !!
És szuper a tutoriál is ! :))
Nagyon ügyes vagy.

Jucus írta...

De szupeeeer! Nagyon örülök a fázisfotóknak is! Kedves mintát választottál, szép a bélésanyag is meg az összeállítás is profi!

Miaanya írta...

Ez gyönyörű lett!!!!!!!!!!
Nagyon jó hogy ilyen részletesen leírtad a készítését;)
Egy hasonló tervezek én is;D

Barbi írta...

De jó lett! És köszi a szuper leírást! :D

unikat írta...

Hű, de nagyon szép!
Ezt mondtam először.
A leítás nekem kínai, de a fotókat elnézegettem. Sohasem fogok varrógéppel varrni, ezért csak elismeréssel adózom, s gyönyörködöm a munkádban.

unikat írta...

A belső, mintás vászon is csudaszép!

Anita írta...

Köszönöm mindenkinek! Nekem is nagyon tetszik és olyan jó, hogy valami készen van és az enyém. :-)))) A leírást pedig szívesen, hátha mások is kedvek kapnak hozzá, mert eddig csak nem mertek belevágni, nem tudván, hogyan is kellene.

Kató, azt hiszem, az anyag volt előbb, mert abba beleszerettem csak úgy... aztán volt a rózsaszín hímzővászon, én meg szépen kitaláltam, hogy ezek milyen jól fognak együtt mutatni zöldes-rózsaszínes hímzéssel. És tényleg. :DDD

Marcsi, szerintem nem mondj ilyet, hogy soha, és különben is, tudod milyen sok kézi öltés van benne? ;))

Edige írta...

Nagyon szép táskát készítettél és a leírás is szuper. Gratulálok!

Kryx írta...

Húúúúúúúúú, de jó lett!! A hímzés is!! Én is szeretnék ilyet csinálni, de mindig csak az elgondolásig jutok... :)
Köszönöm a leírást, igazán jók a képek! :)

Laucica írta...

Nagyon-nagyon szép!! És nagyon hasznos a leírás,köszönöm!! (köszönjük). Jövök még ide ötletet lopni:)

Anita írta...

Szívesen, gyertek máskor is! :-)

Kriszti írta...

Gratulálok, ez gyönyörű lett!
Azt hiszem, egy párszor elolvasom még, mielőtt nekiesnék a sajátomnak. Köszi a részletes leírást!

Anita írta...

What a great Tutorial. You have a wonderful blog with lot of great stitching.

Anita írta...

Kriszti, vágj bele nyugodtan, majd segítek, ha elakadnál! :-)

Anita, thank you very much. :-)

Móni írta...

Ez a táska valami eszméletlen szép!!! :) Bárcsak én is tudnék így varrni! :)

Anita írta...

Köszönöm! :-) Most legalább tudom, milyen irányba induljak a PIF ajándékommal...

Judit írta...

szuper lett. csak kicsit vagyok irigy azokra, akik meg tudjak nezni eloben is ;) :)

Anita írta...

Nincsenek ám sokan! :-)))) Majd ha egyszer sikerül összehozni kint a randit, mindenképpen magammal viszem. Bár ha nem saját erőből megyek ki, erre egyre kisebb az esély, mert mindenen spórolnak már megint.